Nyheter
Reis og Ryk
Prosjekt
Deltakere
Kalender
Apriori AS


English
Brukernavn:
Passord:
Glemt passord?




2.04.2014
KUNSTFELLESSKAP I SVERIGE OG SPANIA

Kunster Halldis Sagmo fra Indre Namdalen har ved hjelp av Reis & Ryk og Leonardo-stipend hospitert i kunstfellesskap i Sverige og Spania. Her kan du lese henne spennende reisebrev.

Reis & Ryk 2013 – 2014. Reisebrev fra Sverige og Spania.

Første stopp på reisen i regi av Reis & Ryk ble til Sverige -Skåne, der jeg hadde base i byen Lund.
Bakgrunnen for dette valget var at det i dette området av Sverige arbeider mange kunstnere, slik at det var enkelt å besøke flere med ulik bakgrunn innen kunst.
Målet var å komme i kontakt med tekstilkunstnere og noen som jobbet med akvarell, samt besøke gallerier for å opprette kontakt med mål om senere utstillinger for meg.
Via en kontaktperson i Lund fikk jeg mange avtaler om besøk hos kunstnere, som jobbet med ulike teknikker i tekstil og maleri.

Uken i Skåne startet med besøk hos en fantastisk tekstilkunstner innen vev og broderi – Elisabeth Kalvenes Skallsjø i Lund. Elisabeth er en kjent tekstilkunstner i nordisk sammenheng, og var en av stifterne til den nordiske foreningen Nordic Textil Art, som jeg nå har blitt medlem i. Da jeg startet søket etter kunstnere i Danmark og Sverige, var det denne foreningen jeg kontaktet og fikk flere tips på kunstnere jeg kunne kontakte.
Hun har også vært medforfatter i broderibøker og deltatt på en mengde utstillinger i Sverige og utlandet. Elisabeth er opprinnelig fra Norge, men flyttet for ca. 35 år siden til Skåne. Hun jobber i flere tekstilnettverk.
Elisabeth delte av sin kunnskap der hun benyttet foto fra pc som ble overført til spesielle kopiark – så ble bildene overført videre til tekstiler, som hun benyttet i sine broderier.
Hun er også utøvende vever innen kunstvev. Vi utvekslet erfaringer innen vev, der jeg fikk se noe av hennes arbeider. Fantastiske arbeider!
Ble så inspirert av hennes måte å jobbe på med kombinasjonen tekstil, fototrykk og broderi på ulike materialer.
Erfarte: Å samle råvarer – systematisere disse og benytte ALT av materialer gir en frihet ved å jobbe med broderi.

I Malmø ligger et tekstilverksted, KKV Textiltryck, der over 40 tekstilkunstnere er tilsluttet som medlemmer. Der fikk jeg en avtale med tekstilkunstner Helle Fredriksen som jobber med afrikansk melbatikk fra Zimbabwe. Helle er også tilknyttet dette tekstilverkstedet i Malmø.

Helle var så generøs å arrangere et kurs i melbatikk med flere kursdeltakere, som er medlemmer av KKV. Disse kunstnerne jobbet med ulike teknikker som broderi/trykk, silketrykk, foto overført på tekstil kombinert med broderi, kostymer og maskinstrikk. Kunstnerne er Jenny Andersen, Eva Ahnoff. Gudrun Bartles, Elisa Halvegård, Nelly Nilsson Nyberg og Dyveke Zaddig.

Disse kunstnerne delte raust sine erfaringer innen sine områder og jeg fikk mange spennende tips innen tekstiltrykk, foto, søm og broderi. Oppholdet på KKV ble veldig inspirerende og verdifullt for videre arbeid. Det er også givende å vite at disse kan jeg kontakte senere i f.h.t. videre jobbing.

Som et avbrekk på ettermiddagen, mandagen besøkte jeg en ung keramiker, som var i startgropen på sitt kunstneriske virke. Moa Mejstad er hennes navn. Hennes uttrykk i keramikken er inspirert av japansk og kinesisk keramikk. Hun laget noen spennende skulpturer, som inspirerte meg til å overføre disse til bilder på lerret. Glasurene og mønstrene i hennes keramikk var også veldig spennende! Erfarer at alle kunstuttrykk gir kime til inspirasjon og overføringsverdi innen de materialene jeg jobber med.

I første del av uken besøkte jeg også Lund domkirke samt Domkyrkeforum ved domkirken. Der fikk jeg møte tekstilkunstneren Majlis Agerbeck, som stilte ut små, enkle broderibilder.

Det var vare og sarte i uttrykket. Det var inspirerende å oppleve hvor enkelt et broderi kan formidle en historie. Ser at hennes uttrykk også kan overføres til maleri. Det enkle kan ofte fortelle mer enn mange ord……

Onsdag og torsdag i første uken ble viet melbatikkkurs på KKV tekstil med Helle og hennes tekstilkollegaer. Dette ble en spennende reise inn i en ny verden.

En enkel, men utfordrende teknikk, som jeg kommer til å fortsette med, og utvikle i mitt uttrykk. Ser muligheter med å jobbe med motiver som kan overføres til bruksgjenstander, klær og bilder – samt holde kurs for voksne og barn i teknikken. Lærer Helle var et «oppkomme» av viten og erfaring, som også delte generøst av sin viten til meg. Er ydmyk og takknemlig.
På dette kurset ble jeg også kjent med en sentral og meget dyktig tekstilkunstner i Sverige innen broderi - Gudrun Bartels, som ønsket å ha kontakt med meg videre. Blir så spennende å jobbe framover innen tekstil!

Ettermiddag og kveld besøkte jeg et atelierfellesskap med kunstnere i Lund – Lena Ohlen , Kajsa Odelid og Gunhild Agne`r Sigbo ( Gunhild er også medlem av KKV textil i Malmø). Disse delte raus av sin erfaring med å jobbe sammen, samt at de hadde knyttet seks andre kunstnere til atelieret i f.h.t. ulike oppgaver og utstillinger. Spesielt Lena, som opprinnelig kommer fra Umeå inspirerte meg med sin særegne teknikk der hun kun skapte flater med tusjstreker og rundinger på flater .

Fredag dro jeg til Brantevik nord for Lund for å besøke Emma Karp Lundstrøm, som har vært min kontaktperson i f.h.t. Reis & Ryk. Hos Emma fikk jeg mye informasjon om hennes måte å jobbe i store formater i akvarellteknikken og hvordan hun planlegger og gjennomfører sine store prosjekt med eplebilder. Fikk også se hvordan hennes pappa hadde jobbet med slike prosjekt før Emma videreførte dette. Virkelig spennende å se hvilke metoder hun benytter.
Emma er også svært opptatt av planter og design av hager, noe hun også har videreført fra sin avdøde pappa.
En dag med mye påfyll før vi neste dag skulle dra sammen ned til Spania på akvarellkurs i Emmas regi.

Uke 2 i Nerja – Spania med Emma og 11 kursdeltakere fra Sveige.
Dette ble en fantastisk, utfordrende og spennende reise inn i akvarellverdenen til Emma. Hennes teknikk innen akvarell sprengte alle grenser meg farge, papir og vann.
Akvarell er en uforutsigbar og øyeblikkets teknikk der det handler om å slippe taket.
Emma guidet oss gjennom dager med teknikk og ulike innfallsvinkler for å få fram vekster og landskap.
Erfaringen min er at jeg kan relatere hennes teknikk til min måte å slippe taket når jeg maler akryl, men at akvarellteknikken krever anda mer av materialer, farger og redskap som benyttes, samt at det kreves mye erfaring og trening for å beherske teknikken. Å jobbe videre med akvarell kjenner jeg blir en spennende reise for meg. Denne teknikken løfter bildet opp i en ny dimensjon.
Å arrangere slike malerkurs i utlandet i f.b.m.et hotell der forholdene ikke er optimalt lagt til rette, krever store utfordringer når det gjelder logistikk og rengjøring. Dette var Emmas førstekurs i utlandet. Neste kurs søker hun etter andre lokaler som er mer skjermet fra hotellets gjester og som gjør det lettere med rengjøring og logistikk.

Etter to uker på reise opplever jeg å være «fylt opp» av informasjon og verdifulle erfaringer som kan overføres videre i mitt arbeide framover.
Stor takk til alle dere som har gjort denne reise mulig … via Reis & Ryk

Hilsen fra
Halldis Sagmo

TILBAKE TIL NYHETER