Nyheter

Glemt passord?

19.04.2010
LIVSKVALITET OG STJERNESTUNDER VED PLEIEHJEMMET LOTTE

I en gammel Patriciervilla på Fredriksberg midt i København finner du pleiehjemmet Lotte som er kjent ut over egne grenser fordi de går nye veier når det gjelder eldreomsorg. Filosofien er at beboerne skal få lov til å være seg selv, og beholde sine særpreg, egenskaper, interesser og verdier så lenge de lever. Janne Eliassen og Bente Jensen fra Andøy kommune har reist ned for å hente ideer og inspirasjon til utvikling av egen arbeidsplass.

GREETINGS FROM COPENHAGEN!
Hovedmålet for vårt opphold er å besøke pleiehjememt Lotte, som Thyra Frank har styrt nå i omtrent 25 år. Lotte er berømt langt over landegrensene for sin hjertevarme og gjestfrihet. Engasjementet går på å la de gamle få leve livet som de vil, de får spise det de ønsker, drikke hva de vil, og de er på store og små turer, samt at en gang i året drar på ferie. Alle sammen! Vårt mål er å lære av dem slik at vi kan komme tilbake og gjøre det bedre for våre beboere i Andøy kommune.

Vi reiste til København søndag 11. april, og ankom hotellet rundt ni på kvelden. Avtalen vår var at vi skulle hentes av pleiehjemmets egen sjåfør og bil halv elleve mandag. Men ting går som kjent ikke alltid som planlagt. Det kom ingen for å hente oss, og etter å ha ventet nesten en halv time besemte vi at vi like gjerne kunne ta beina fatt. Så det gjorde vi, for i følge kartet som allerede var grundig studert skulle det være kort vei til pleiehjemmet.

Vi gikk, og gikk og gikk, og etter en liten halvtime bestemte vi oss for å spørre om hjelp. På turistinformasjonen kunne en lattermild mann fortelle oss at vi hadde gått feil vei. Så da var det bare å sette turen tilbake til hotellet igjen, der fikk vi enda flere råd om veivalg, og endelig, noe andpusten og stresset ankom vi vårt mål for dette oppholdet, det berømte pleiehjemmet Lotte!

Vi ble godt mottatt, av en smilende blid Anne Marie, som styrer i Thyra Franks fravær. Men det hører med til historien at ingen der visste at vi kom, da Thyra hadde glemt å gi beskjed før helgen. Heldigvis er de godt vant med gjester, så dette tok de på strak arm. Vi fikk noe kaldt å drikke, gikk rundt på stuen og hilste på pasientene og de øvrige som var på jobb. Ble vist rundt, og så ble vi servert middag. Fiskefrikadeller, med kartofler og tomatsaus, nam!

På Lotte spiser alle middag sammen, pasienter, pleiere og de som måtte være på besøk. Pasientene får selv velge hva de vil drikke til maten, øl, brus, vann, eller hva de måtte ha lyst på. Ved festlige anledninger serveres det også vin til maten.

Resten av uken har vi deltatt i det daglige arbeidet på Lotte. Bente har vært på kjøkkenet, sammen med kokken Tommy har de servert den ene lekre middage etter den andre. Tommy er en sann matkunstner som tryller med maten! Hvert måltid er en fest på Lotte! Frokostbuffeten er et godt hotell verdig, med tilbud om hva hjertet og magen måtte begjære.

Janne har hjulpet til i avdelingen, litt her og litt der. Pleierne på Lotte er fantastiske! De står på hele dagen, alle pasientene blir godt ivaretatt. Trivselen og gleden er tilstede hele tiden på Lotte. Det er virkelig en god plass å være på.

Vi har og deltatt litt på foredrag med Thyra Frank, denne uken har hun holdt foredrag tre dager, tirsdag, onsdag og torsdag for tre ulike grupper som har besøkt Lotte. Thyra er en hjertevarm dame, som virkelig brenner for at de gamle skal ha det godt.

Tirsdag var det en delegasjon fra Sverige tilstede, onsdag noen danske studenter, og torsdag var en dansk TV-kanal der og gjorde opptak.

Vi har også blitt litt kjent med to svenske journalister som var der i to dager, fra et blad som heter «Mennesket i bilder» (eller noen innenfor den sjangeren). Da benyttet vi anledningen til å reklamere for Reis & Ryk og Vesterålen, og vi er også lovet en kopi av bladet når artikkelen fra Lotte kommer på trykk.

Thyra Frank er en populær dame, og travel må også nevnes. Hun har et stort hjerte, og hører på alle. Vi fikk et glint av avtaleboken henes og der var det ikke mye plass igjen, det er mange som vil ha en bit av denne berømte damen. Desverre så kom hun seg ikke til Norge fredag denne uken, da en askesky fra Island lammet alt av flytrafikk. Det var kjedelig for alle som ventet på henne, men som hun sa selv, det var godt med en dags pause.

Vi må også nevne Missi, huskatten på Lotte. Han er en elskelig, stor mons med alle fire bena solid plantet på jorden der han smyger seg mellom beina på oss når vi spiser middag. Desverre for Missi så blir han syk av menneskemat, noe alle på Lotte vet så derfor blir det ikke mange smulene på gulvet til ham. Skulle noe falle på gulvet blir det plukket hurtig opp igjen så ikke han får sjansen på en liten ekstra godbit. Desverre, eller heldigvis, alt etter hvem man spør så er Missi en smart katt, og når det er gjester på besøk som serveres mat er han ikke langt unna. For hvem kan vel si nei til en katt som spør etter å få smake litt på godsakene?

På Lotte er de glad i en god fest, og fødselsdager er intet unntak. Da får jubilanten frokost på sengen, flagg på bordet og selvsagt bestemme dagens middag, og dessert. Under oppholdet vårt er det hele fem fødselsdager. I tillegg til at også dronning Margretes 70-årsdag ble markert med gode kaker om fredagen.

Mandagene på Lotte er også spesielle, da kommer det en pianist på kvelden og de har musikkaften fra ca halv syv og langt ut i de små timer. Mandag i var uke to skal vi delta på denne begivenheten, og diske opp med kake, verdens beste, og norsk sjokolade. Vi gleder oss!!

Vår residens i Danmark er hotellet St. Thomas. Vi valgte på bo på hvert vårt enkeltrom. Rommene har enkel standard, med varierende garderobeforhold, Janne var heldig og fikk et skap på rommet sitt. Prisen å betale for det er at badet et litt lite, og viften på badet høres ut som en liten flymotor. Bente har et såkalt «stille bad» det er også noen kvadratcentimeter større enn Janne sitt, men prisen å betale for den oppgraderingen er at garderoben er nedgradert. Det består av en enkel hylle på veggen.

Frokostbuffeten er nesten ikke verdt å nevne. 3-4 sorter brød, litt syltetøy, kjøttpålegg og leverpostei, og èn sort ost samt tomat og agurk utgjør stort sett hele buffeten. Det som gjør den verdt et besøk er osteskjæreren, an morsom sak til glede for både store og små ostespisere.

Plasseringsmessing ligger hotellet sentralt, det tar oss 10-15 minutter å gå til Lotte, og litt under 10 minutter med buss til sentrum. Det må dog nevnes at om man går på feil buss når man skal tilbake igjen etter en lørdags formiddag på Strøget tar turen en god halvtime..... Sightseieng kaller vi en sånn feilnavigering.

Nå ser vi frem til neste uke på Lotte, og så håper vi på fint vær og rolige forhold på Island så vi kommer oss hjem igjen neste helg!

Hilsen fra Bente og Janne!

Du kan lese mer om Pleiehjemmet i følgende artikler:
1.http://www.arbeidsmiljo.no/xp/pub/hoved/tidsskrift/temaer/sykefravar_og_uforhet/139727
2. http://www.livsgledeforeldre.no/index.php?option=com_content&view=article&id=96:studietur-til-lotte-pleiehjem&catid=25:2006&Itemid=395