Nyheter
Reis og Ryk
Prosjekt
Deltakere
Kalender
Apriori AS


English
Brukernavn:
Passord:
Glemt passord?



16.02.2010
NY KUNNSKAP OM LÆRINGSSTILER
Forfatter: S.H

Lisa Solvang fra Andøy kommune har reist fra til Nacka utenfor Stockholm for å lære mer om bruk av læringsstiler og utvikling av læremidler. Læringsstiler er en metodisk tilnærming til læring som handler om opplæring med fokus på utgangspunkt i elevenes ulike måter å lære på for deretter å legge til rette for undervisning som kan møte den enkelte bedre.

Tjenare...

Etter en smertefri 12 - timers reise fra Bleik til Arlanda kjørte en pratsom og røyksugen taxisjåfør fra Istanbul meg til brolagte "Gamla Stan" og koselige lille Rica hotell med barokkmøbler, lysekroner og tunge fløyelsgardiner.

Etter en smakløs kebab og en god natts søvn møtte jeg Susanna som hadde lovet å "ta seg av" meg mens jeg var i Stockholm. Lena Bostrøm, med doktorgrad i læringsstiler, anbefalte Susanna og Nacka kommune ved min forespørsel på om hun kunne anbefale et sted i Europa hvor de var oppdatert på læringsstiler og hvor de brukte det i det daglige arbeidet på skolen.

Vi tilbragte syv timer sammen på sightseeing i nydelig sol og det var helt klart at vi var på samme bølgelengde og svært interessert i at skolen MÅ forandres slik at flere barn får sjansen til å lære optimalt med å bruke flere læringsstiler. Mellom besøk på Wasa - museet, lunsj på Djurøya og bivåning av slottet og kirka der Victoria og Daniel skal gifte seg i sommer, sammenlignet vi skolesystem og pedagogikk i Norge og Sverige. Når det begynte mørkne og vi tok fergen mellom øyene i byen og så opp på hvor Lisbeth Salander hadde luksusleiligheten sin i Mosebacka, så jeg virkelig fram til å lære av rolige, velformulerte og omsorgsfulle Susanna og hennes kolleger.

Nacka kommune forsøker å satse på å bruke læringsstiler mer og på Solsidans skole der jeg hospiterte har Sanna et eget klasserom med kontor hvor hun bruker sin 50 % stilling til å lage og bruke læringsmateriell som barn kan høre på, ta på og spille med. Det eksploderer i farger, spennende bilder og morsomme figurer. I og med at hun, de siste fire årene, har laget så enorme mengder spill og oppgaver har hun forsøkt å lage system etter farge og fag. I tillegg har hun en assistent som hjelper henne to timer per dag med rydding, reparering og multiplisering av læremidlene.

Jeg har så langt fått være med på å ha halve klasser, grupper og enkeltbarn inne til arbeid med læringsstiler. Når enkeltbarn er inne er det fordi lærerne ønsker vi skal finne ut hvilke "hull" som må tettes hos barnet - noe som er ganske mye enklere å gjøre når barnet får leke seg gjennom det istedetfor å skrive på et ark eller lese i en bok.

Jeg har laget naturfagspill og mattebingo og sett gjennom drøssevis med læremidler og læremiddelkataloger. Fredag var jeg observatør i musikkundervisningen hos sangglade eldre elever. Jeg har hatt kurs i den interaktive tavlen "Smartboard" og jeg har til og med ledet en time med engelsk bingo - på svensk.

Foruten læringsstilarbeide har jeg også fått et lite innsyn i skolesystem og skolehverdagen til mine svenske kollegaer. Etter bare et par dager ved Solsidans skole følte jeg meg mer eller mindre hjemme der - alle hilste og inkluderte meg, jeg var med på lærermøter, diskuterte Mac - systemer med den egyptiske vaktmesteren og serverte norsk sjokolade.

Jeg kunne skrevet langt om hvor fantastisk det er at alle får servert varm lunsj og et mellommåltid med smørbrød og frukt - helt gratis. Men det skal jeg la være...

Dagene har vært forholdsvis lange - toget går 07.08 og jeg er sjelden hjemme før 17.00. Det er godt å være i by igjen og høre tog og undergrunnsbane istedet for bølgeskvulp, ha tilgang til internasjonale matretter like utenfor stuedøra istedet for torsk og joikaboller og å kunne se det fascinerende lysspillet når mørket senker seg istedet for strømbrudd på Bleik.

Lørdag dro Susanna og jeg til kollegaen Maria som hun har startet en læringsstilbedrift sammen med. Der fikk vi servert deilige tunfisksmørbrød og de absolutt nyyydeligste sjokolademuffins. Søndag besøkte jeg Susanna og familien - vi spiste brilliant torskegryte med lime og Tiramitsu-dessert, og har allerede avtalt å møtes igjen. Tiden går fort når vi er i hverandres selskap og endel av kvelden gikk selvfølgelig med til testing av spill og læremiddel.

Jeg ser helt klart for meg hvordan Andenes barneskole skal kunne bruke deler av samme modell som Solsidans skole. Men da må forståelsen for at dette arbeidet er viktig utløse midler til oppstart. Egentlig er systemet veldig enkelt og kan kjapt relateres til innredningsuttrykket "less is more" eller Rema1000`s reklamesitat "Det enkle er ofte det beste". Mest av alt har jeg fått bekreftet at jeg tenker "rett".

Lørdag sitter jeg på flyet til Evenes igjen og må forlate Slussen, Korv, billige priser, malte tresko og en følelse av å ha vært i en slags moderne middelalder. For når jeg går i Gamlebyen hører jeg slagene av hestehover...

Stockhom 14.02.10 Lisa Solvang

TILBAKE TIL NYHETER