Nyheter

2.06.2009
RETT FRA DESIGNMESSE I MILANO
Forfatter: Turid Leiros

Interiørarkitekt Turid Leiros fikk oppleve det aller siste på møbel- og designfronten da hun deltok på møbelmessen i Milano. Under besøket knyttet hun kontakter med en rekke designere og er invitert tilbake på gjenbesøk til neste år.

Reisebrevet fra Turid kan du lese her..

Etter et langt og innholdsrikt forarbeid preget av forandringer og utsettelser, var endelig turen til Milano i boks.

Målet mitt med oppholdet i Milano var å studere italiensk interiør og design. Jeg er interiørarkitekt med eget firma , og dette har vært mitt ønske i mange år. Endelig skulle det skje.
Jeg skulle være i Milano og delta i ”Salone Internazionale del Mobile”, den store møbelmessen som arrangeres i april hvert år, dette året fra 22. til 27.april. Min vertsbedrift,
La Cividina, skulle ha utstilling der, og jeg skulle være hos dem og de firmaene de samarbeidet med. ( Statistikken fra utstillingen 2008 viser 138 203 italienske besøkende og 210 249 utenlandske.) Det er stort.

Mandag 20. april var det avreise fra Evenes, behagelig midt på formiddagen. Det var mellomlanding i Oslo og København, men bagasjen gikk direkte til Milano. Så ble det taxi fra Malpensa til Motel Regal utenfor Milano. Med ei taxiregning på 100 E og ingen metro eller buss i nærheten ,ble jeg veldig betenkt.
Det fins ingen ledige rom i Milano under messa, men etter en del jobbing klarte jeg å få leid et rom på det hotellet jeg skulle ha den andre uken.

Tirsdag 21. flyttet jeg til Hotel Cristallo, et moderne hotell med fine rom, hyggelig betjening, og perfekt beliggenhet like ved Statione Sentrale med Metroen i alle retninger og også helt til messeområdet. Dagen gikk til flytting og installering.

Onsdag 22. Åpning av messa. Jeg brukte dagen til å bli kjent med Metroen og få en oversikt over messeområdet, kjøp av kataloger, lokalisering av La Cividina. Kvelden ble brukt til avslutning av reise, papirer og forberedelse til neste dag.

Torsdag 23. Tok kontakt med La Cividina. Hadde samtaler med sjefen, Fulvio Bulfoni og medarbeider Alicia. Vi avtalte tid for møter og samtaler. Jeg hadde også med papirer og opplysninger om firmaet mitt, meg selv og prosjektet jeg deltok i.
Jeg hadde invitasjon også fra italienske Kristalia og svenske Blå Station. Jeg var også innom disse.

Det hadde vært et nydelig sommervær alle disse dagene med sol og god temperatur så det ble fortauskafebesøk på ettermiddagene etter at messa var slutt i 1800 – tida, med kaffe eller rødvin og hyggelige kelnere som man ble ”kjent med”.
De neste dagene var det slutt på godværet, men det gjorde jo ikke så veldig mye, vi var jo inne mesteparten av tiden.

Fredag 24. Var innom så mange utstillinger som mulig. Tok bilder og samlet kataloger. Brukte mye av dagen hos La Cividina sammen med ansatte, besøkende og kunder.

Lørdag 25. Hadde møte med en av designerne, Stefano Bigi, som jeg hadde avtalt møte med om høsten, men som måtte avlyses. Han orienterte om sitt arbeid som designer i bedriften og utenom. Det var kjempeinteressant
La Cividina inviterer hvert år nye, unge designere til konkurranse om utformingen av spesielle møbler. Den som vinner, får realisere sitt forslag i bedriften sammen med ingeniører, dataingeniører og andre fagfolk, og de får sitt produkt med i årets kolleksjon. I år var det 3 nye designere med.

Jeg fikk her invitasjon til å komme til bedriften i Udine, noen mil utenfor Milano, for å følge denne prosessen – fra ide og design til ferdig produkt. Dette besøket vil finne sted i neste sesong.

Søndag 26. Dette er dagen for private, og for alle interesserte. Da hadde vi bedre tid og kunne ta for oss emner og historikk og bedriftshistorie som vi ikke hadde hatt tid til ellers.
Jeg var også på besøk hos Selva, en bedrift med italienske stilmøbler.
Det er møbler jeg har brukt i restaureringsoppdrag, og Selva har også vært vertsbedrift i Reis & Ryk- prosjektet tidligere.

Mandag 27. Siste dag på messa. I tillegg til La Cividina tok jeg en runde i de avdelingene som jeg ikke hadde vært på tidligere, deriblant en paviljong for belysning, en med klassiske møbler og en ultramoderne.

Å reise med Metroen har vært en spesiell opplevelse og en daglig foreteelse. Vi har stått som sild i tønne, her har vært både italienere og mennesker fra resten av verden.
En hel del skulle på messa. Vi hadde en nøtt å knekke på veien, nemlig ett togbytte. Det gikk som oftest bra ved hjelp av hyggelige italienere, men problemet var der til stadighet, merkelig nok.
Det ble ikke så mye kultur på meg om kveldene, de gikk mest til oppsummering og forberedelse og TV på italiensk.

Nå var messa slutt, og jeg skulle bruke den siste uka til klassisk italiensk interiør og design. Jeg skulle bruke opplegget for turister med de guidene de har. De er vanligvis veldig flinke. Jeg hadde allerede plottet meg inn på disse turene da jeg fant ut at dette ikke var lurt.

Svineinfluensaen var kommet til Sicilia, og jeg så meg selv rundt i Milano sammen med masse turister jeg ikke ante hvor de kom fra. Jeg så også for meg mulige komplikasjoner med hjemreisen.
Jeg fant ut at verken La Scala eller katedralene eller slottene kom til å forsvinne, og jeg bestemte meg for å reise hjem og heller ta den andre uken i Milano i forbindelse med besøket hos La Cividina neste sesong.

Jeg fikk tak i SAS som endret billetten, det gikk greitt å avbestille hotellet, taxi ble bestilt, og jeg reiste hjem.

Jeg er veldig fornøyd med turen. Det ble et slags kompaktopplegg der jeg fikk alt av italiensk
interiør og design presentert på en gang.