Nyheter
Reis og Ryk
Prosjekt
Deltakere
Kalender
Apriori AS


English
Brukernavn:
Passord:
Glemt passord?


Ingjerd


2.05.2008
SPENNENDE OM KONSEPTER RUNDT VOKSENOPPLæRING
Forfatter: Lise Lotte Stenersen

Ingjerd Thon Hagaseth har vært med Reis & Ryk på Island. Her har hun utforsket den Islandske modellen for voksnes læring. Dette inkluderer blant annet kurs/opplæringskonsept, islandsk opplæring for arbeidsinnvandrere, karriereveiledning/validering, kompetansekartlegging og planlegging.

Reisebrev fra sagaøya i Vest

Som mange av mine forhistoriske brødre, valgte jeg å ta min oppdagelsesferd mot vest for på fredlig vis gjenerobre Island. Selv om Island i større grad enn de fleste land i Europa er påvirket av sine amerikanske naboer, har landet mye felles historie og kultur med Norge. Det viste seg at dette også var tilfelle på utdanningssektoren. Jeg fikk med mye bagasje tilbake til Valdres, uten å måtte betale mer overvekt!

Forventningene var store, og med en svært overvektig koffert, ankom jeg et slitent hotell. Rart hva man venner seg til, for etter et par dager bodde jeg ubekymret på ”hybel” på Adams Guesthouse, uten å reflektere særlig over at dette ikke var helt hva jeg hadde forventet eller betalt for. Fordelen var beliggenheten. Midt i den gamle delen av Reykjavik, med landemerket Hallgrimskirkja som nærmeste nabo var det lett å bli kjent i byen. Bussforbindelsene var perfekte, og jeg tok meg også greit fram med bil.

Mimir simenntun, senter for livslang læring, er en kompetansebedrift med 24 ansatte. Jeg ble mottatt svært godt i alle avdelingene på Mimir, og var i avdelingen for ”utdanning og opplæring i arbeidsmarkedet” første uka, og avdelingen for karriereveiledning den andre. Jeg inngikk som en naturlig del av kontorfellesskapene, og ble utstyrt med egen lap-top, dog med islandsk tastatur som til tider spilte meg et puss. Jeg deltok på all aktivitet som foregikk, og var mye ute på bedriftsoppdrag sammen med veilederne i bedriften.

Selv om islandsk ikke kan sies å være min sterkeste side, gikk det greit med engelsk og norsk. Gammelnorsk og norrøne fraser fra gymnastiden kom tilbake og jeg kunne sitere Snorres verker bedre enn jeg trodde. Hvem skulle forresten tro at slik gammel lærdom skulle komme til praktisk nytte en dag?! Hadde jeg vært to uker til, ville jeg ha deltatt på nybegynneropplæring i islandsk for fremmedspråklige, som også var av de konseptene jeg lærte mer om under oppholdet i Island.

OPUS Valdres og Mimir hadde også flere felles utfordringer, noe vi også kommer til å utvikle samarbeid på i fortsettelsen. Spesielt var kompetanse for reiseliv og handelsnæring interessant. Valdresvert-konseptet som OPUS Valdres jobber med sammen med andre regionale aktører i Valdres vakte interesse. OPUS Valdres er en del av Valdres vidaregåande skule, og siste uka besøkte jeg også en videregående skole.

Siste uka på Mimir var en spesiell uke, sosialt sett. Hver dag var dedikert et eget tema. Hatt måtte man ha på hattadagur. Siden jeg stort sett befant meg på jobb på Mimir mens butikkene i byen var oppe, ble det mandag morgen gjort et dypdykk i en romslig koffert, og ”Valdres-hatten” ble kreert. Vanskeligere var det å ha noe som passet for dagen med islandstema, derfor ble kveldene før brukt til strikking av garnet Lopi, Islands kjente ull, og selvfølgelig i tradisjonelt islandsk mønster. Jeg deltok i skrifstofameisterskap (kontormesterskap), og vant papir-brette-kaste konkurransen for min avdeling.

Siste helga ble brukt sammen med mannen min som kom etter for å ta del i siste etappen av en oppdagelsesferd i et naturrikt og spennende land. På få dager ble det tid til helsebringende bad i den blå lagune, restaurantbesøk på Perlan, tur til en Geysir og Gullfoss, og selvfølgelig utforsking av det historiske Thingvellir, men en fot på den amerikanske kontintentalplata og en på den europeiske. Byen Reykjavik hadde også mye å by på av kulturelle og kulinariske opplevelser, men tid, prisnivå og lommebok satte sine naturlige begrensninger. Oppholdet ble likevel avsluttet søndag kveld med et høydepunkt for ganen, lokal fisk og skalldyr på ”Vin og Skel” i Laugarvegur.

Både sosialt og faglig ga turen mye, mye mer enn jeg på forhånd hadde trodd. Jeg jobbet i snitt 12 timer hver dag, også hele den første helga. Turen ga meg svært mye nyttig kunnskap om voksnes læring i Island som jeg allerede etter få dager på plass i Valdres har trukket veksler på.

De ansatte ved bedriften, spesielt kontaktpersonene Helga og Gigja, fortjener en svært stor takk for god tilrettelegging. Det samme gjør mine kolleger på OPUS Valdres, Mari-Ann, Britt, Jorun og Rune som holdt fortet i Valdres mens jeg var i utlendighet, og som tålmodig har lyttet til mine erfaringer fra et opphold i et land langt der vest.

Ingjerd

TILBAKE TIL NYHETER